keskiviikko 21. tammikuuta 2015

Vuoden alku

Minusta parhaita aikoja vuodessa henkisellä tasolla on ehdottomasti tammikuu. Vuodenvaihde tuntuu joka kerta uudelta alulta ja mahdollisuudelta, kun koko vuosi on kuin tyhjä valkoinen liina edessäsi. Siinä on jotain taianomaista! Ehkä olen vain itse sellainen, mutta rakastan suunnitella "uutta minää" vuoden alussa. Luonnollisesti nämä hienot ideat ovat ovat kaatuneet arjen kiireisiin jo viimeistään helmikuun aikana, mutta ainakin hetken tuntuu hyvältä.


Helmikuu ei ole vielä alkanut, eli saatan puhua itseäni vain pussiin, mutta tämä vuosi tuntuu erilaiselta. Olen tehnyt kunnon muutoksia kerrankin ja ruvennut tuumasta toimeen suurien puheiden sijaan. Tärkeimmät muutokset elämässäni olisi ruokailuun, liikuntaan, nukkumiseen ja säästämiseen liittyvät. Näistä puhuinkin jo uuden vuoden lupauksissani. Olen nimittäin sitä mieltä, että onnellisuus ja hyvinvointi tulee melkein automaattisesti, mikäli fyysinen puoli on kunnossa. Luonnollisesti kaikkien elämä on erilaista ja koen, että omassa elämässäni fyysinen hyvinvointi ei täysin riitä onnellisuuden saavuttamiseen. Yksi erittäin tärkeä asia on aikataulu. Myönnän, että helposti saatan siirtyä vain katkeraksi ja vihaiseksi ja selittelen kaikille kuinka minulla ei ole aikaa tähän ja tuohon. Totuus on kuitenkin ainakin omalla kohdallani, että aikaa saattaisi löytyä, jos sen eteen näkisi vaivaa. On paljon helpompaa nukkua pitkään (koska ansaitsen sen, en koskaan saa nukkua myöhään), tulla kotiin töistä suoraan (olen niin väsynyt, mulla on niin paljon tekemistä kotona) jne, kuin nähdä se ekstravaiva käyttää pienikin ylimääräinen aika itseensä. Jos pitkään menee vain arkeen, tulee ainakin minusta erittäin epäonnellinen ja jopa katkera.


Itse olen siis aloittanut vuoteni tarkalla aikatauluttamisella ja jokaiselle minuutille löytyy melkeinpä jotain tekemistä. Eilen ja tänään olen sallinut itselleni vapaapäiviä, olen tehnyt kouluhommia ja siivoillut ja ottanut erittäin lungisti. Huomenna aloitan joogan(!!) ja tästä olen erittäin innostunut. Saa nähdä kuinka kankikaikkoseksi tämä entinen voimistelija on muuttunut. Olin ihan varma, että kymmenen vuoden voimistelijahistoriallani olisi edes jonkin näköinen etu joogaan, mutta harjoitellessani asentoja kaverini kanssa huomasin, että kuuden vuoden tauko on vähän vaikuttanut venyvyyteeni.. Noh toivottavasti siihen tulisi nyt muutos ;)


Säästämistä olen saanut keskinkertaisesti alkuun. Sain myytyä erinäisillä feissarin kirpparisivuilla joitain turhia tavaroitani ja tänään laitan taas lisää tavaraa myyntiin. Käyn hissuksiin aina yhden hyllykön läpi, kun on aikaa. Olen laittanut siitä tulleet tulot suoraan säästöön. Pieni vinkkivitonen muuten käteistä käyttäville. Kannattaa laittaa kaikki lompakkoon tulleet kakkosen kolikot päivän päätteeksi johonkin purnukkaan. Aika nopeasti saa kerättyä tällä tavalla pienen summan pankkiin vietäväksi ;)


Nukkumisen kanssa olen yrittänyt päästä joka päivä kello 23 nukkumaan. Tämä on tuottanut vaikeuksia, koska kehoni on varmaan vuosien yökukkumisen jälkeen ihan hämmentynyt tästä yhtäkkisestä muutoksesta, enkä ole nukkunut ollenkaan hyvin. Ensinnä en meinaa saada unta ja sitten nukun todella huonosti ja muutamana päivänä olen herännyt neljältä aamulla, enkä ole enää sen jälkeen saanut unta. Mutta vielä ei luovuteta, eiköhän se kroppakin sitten jossain vaiheessa totu, jos vain määrätietoisesti suljen ne silmät joka ilta klo 23!

Ruokailun suhteen olen myös parantanut tapoja ja syönyt sen aamupalan joka aamu! Eräs aamu meinasi tulla todella kiire niin määrätietoisena otin karjalanpiirakan mukaan ja mussutin sitten matkalla bussipysäkille ;)

Eli pieniä, mutta varmoja muutoksia. Mielestäni aikaisemmin olen ollut ehkä turhan kunnianhimoinen elämänmuutosten suhteen, kun parhaiten onnistuu vain pienillä muutoksilla. Pienetkin muutokset ovat kuitenkin isoja arjen mittakaavassa ja itse olen ainakin ollut onnellisempi näinä vuoden ensimmäisinä viikkoina :)

Miten te olette aloittaneet uuden vuoden ja ovatko lupaukset pitäneet tähän saakka :)

2 kommenttia:

  1. You go girl!!!<3 Todellakin, pienistä muutoksista kaikki alkaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä;) ja ystävien tsemppi on kanssa aika tärkeä<3

      Poista

Kiitos kommentista! :)